En dryg vecka...

Om en vecka så här dags är Mo F förhoppningsvis äkta makar vilket är underbart, men ändock smäller dagen efter något högre -det är då vår framtid avgörs. Det är då vi ska bestämma hur vi vill att detta landet ska fungera under de närmaste 4 åren... 4 år är en lång tid, se bara allt som har hänt sen förra valet!
Den stora frågan vi bör ställa oss är nu, hur ska jag rösta och varför? Vilka argument har du för ditt val? Röstar du av intresse med hjärtat eller för att det som sägs låter bra? Har du tagit dig tid att besöka en valstuga? Har du diskuterat med dem du funderar på att lägga din röst på eller skiter du bara i det?

Jag vet hur jag ska rösta, jag ska rösta för ett mänskligare Sverige där inte välfärden monteras ner till förmån för skattesänkningar. Jag röstar för att Cicci ska få fler arbetskamrater och att de utförsäkrade ska få något att leva på istället för socialbidrag. Jag röstar för nyproduktion av hyresrätter istället för kajbostäder i mångmiljonklassen. Kort sagt kommer jag att rösta rött.

Men du som funderar på att rösta blått, som har gått på den snygga reklamkampanjen som någon PR-firma med konstiga värderingar har skapat åt "nya" moderaterna... Hur mycket betyder den 25:e för de unga som kommer gå på lärlingsjobb med en timlön på 50:- under 1½ år istället för att få ett riktigt jobb? Är du verkligen så intresserad av skattesänkningar att du är beredd att skicka din mormor till ett privat sjukhem där hon inte kommer att få besök av de vårdare hon behöver på 4 dagar eftersom vinstkraven gör att undersköterskorna inte går in hos vårdtagarna om de inte öppnar dörren när de ringer på (utan en tanke på att de kanske ligger skadade på insidan...). Du är ung, men vill du verkligen rösta på en allians som anser att unga inte behöver bostäder? En allians som hävdar att Sverige inte lider av bostadsbrist trots att vi numera har längre bostadsköer än 60-talet då miljonprojektet byggdes...
Jag vill bara att du tänker en gång till om du överväger det blå alternativet...
...och ja, en röst på FP, C och KD är en röst på moderaterna -trots att de har skilda ideologier så röstar du likt förbannat på allt moderaterna står för om du röstar på dem...

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag röstar blått men tycker man ska rösta på exakt det som passar dig bäst.... alla är vi olika och olika val passar olika personer....



Men en intressant fråga är om du anser att det är "rättvist" att du ska få samma lön i slutändan som de med gymnasieutbildning, trots svett och tårar och en massa studiebidrag efter 4 år på högskolan????



puuuuuuss*****

2010-09-13 @ 15:36:10
URL: http://ninanorlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0