Knutby vs. Påven

Oj vad mycket spännande dokumentärer det var på tv ikväll, och självklart samtidigt!

4:an sparkade igång vad jag tror blir en tittarsuccé: Knutby - vägen hem.
En journalistiska dramadokumentärserie som bygger på förhör och autentiska ljudupptagningar från alla inblandade. Hela historien i sig är så dum att man inte vill tro att den är sann och jag tror att det är det som görs att vi dras till hela denna härva som flugor till soppa... Vem vill tro att det finns manipulativa kristna extremister i Sverige? Det är sånt som händer i USA, inte här... Men tydligen, pastorn manipulerar älskarinnan att mörda frun -och låtsas vara den sörjande änklingen... Vad ska man säga? Jag anser att Helge Fossmo framstår som sveriges största idiot, men tyvärr leder ju religionen raka vägen till helvetet! Det är när jag ser sånt här som jag blir mer och mer övertygad atist!

SVT kontrade med Korrespondenterna special, om Påven, vatikanen och världens reaktion kring avslöjandet om brödraskapet SSPX. Att påven väljer att häva bannlysningen av en biskop som öppet hävdar att förintelsen inte hänt och att gaskamrarna aldrig funnits skapar reaktion. Och det om något säger väl att världen har en sund inställning och ett gott minne. När de egna leden (tyska, italienska och spanska katoliker i inslaget) rasar mot SSPX och påvens upphävande då känns det även som det finns vettiga människor inom religionen!

Kan säga att SVT segrade i kampen om mig, jag blev så trött på alla dessa jäkla lovsånger som sjöngs hit och dit i Knutby. Kan någon förklara meningen med texterna?
För mig framstod det som en svensk parodi på amerikanska gospel-halleluliakyrkorna...
Men Knutby skulle kunna bli grunden till en jäkligt bra bok om bara rätt person skriver den, en bok som är sanningen, inte gör den fiktiv... Men i och för sig har ju både expressen och aftonbladet redan skrivit all den texten...
Jag är helt övertygad om att Knutby-reportagen stod för de högsta försäljningssiffrorna det året.

Men ny Knutbydel nästa vecka, mindre lovsång -mer action tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0