En vit jul, på riktigt!

Nu sitter jag här framför kvällsöppet igen, på något vis hamnar jag alltid i det på onsdagar...
Ikväll diskuterar de barns rätt till en vit jul och jag kan bara säga Amen!
Carl-Jan sitter och koketerar över svenskars rätt till sina traditioner och att sillen kräver alkohol och jag blir alldeles kokande rasande på han korkade argument!
Dessutom är det någon bloggare (manlig, som minsan har varit barn själv...) som sitter och drar en massa flosker om att fulla vuxna är roliga barndomsminnen och att alkholism är en sjukdom som knappt existerar!

Vi svenskar är ett supande folk, vi lever nära spriten och den är en del av vår kultur, det kan jag hålla med om. Men vad är det som säger att vårt beteende är rätt? Vad är det som gör att vi stela nordbor måste ha alkohol som ett socialt smörjmedel?



Jag är inte nykterist, tror inte jag kommer bli det heller, men när det gäller julen så anser jag att det är barnens högtid och de vuxna ska inte sitta och häva i sig snaps efter snaps och ha roligt på sina barns bekostnad! Jag tycker det är okej med en glögg till maten, men sen är det fine -julen kräver inte öl, snaps och grogg -ta det en annan dag! Julen är för barnen och ingan barn ska behöva lida på julafton!
Gör som jag och skriv på för en vit jul, för alla barns skull!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0