Stroke, ett lotteri?

Jag vet inte hur många som såg tv4nyheterna igår, men de gjorde mig ruskigt upprörd...
I Stockholms läns landsting pågår just nu en studie om hur viktig snabb vård är vid ett strokeanfall...
När ett strokelarm rings in till S.O.S skall operatören dra ett kuvert ur en hög som avgör om passienten skall få åka prio1 (med blinkande blåljus och utlarmning på en gång) eller prio 2 (utlarmning sker så fort ledig ambulans finns, MEN turen kan avbrytas om ett prio1 larm skulle komma in)... Lotten avgör således hur storkepassientens öde ska se ut...
OCH HELA FÖRSÖKET ÄR GODKÄNT AV DET ETISKA RÅDET
Ursäkta mig, men vad fan behöver ni forska om? Snabb vård hjälper till att förhindra allvarliga hjärnskador, men nej... Låt oss testa för skojs skull... 
Undrar hur många patienter som dött p.g.a detta sen i maj?

Men så såg jag nyheterna idag, och östergötland larmar ut alla sina strokelarm som Prio1!!! Det värmer i mitt hjärta, även om jag bor i Halland så finns mina nära o kära hemma i Norrköping!!! För en gångs skull har jag verkligen en positiv inställning till den sjukvård som erbjuds hemma!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0